آنوریسم مغزی چیست؟

دکتر محمودرضا عباس زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب

آنوریسم مغزی یکی از هزاران اختلالی است که در بخش مغز و اعصاب افراد رخ می دهد و می تواند مشکلات جدی با خود به همراه داشته باشد. اما آنوریسم مغزی چیست؟ چه علائم و نشانه هایی دارد؟ آیا قابل درمان است؟

بیماری آنویسم مغزی

تصویر فوق چگونگی پاره شدن رگ های مغزی و رخ دادن آنوریسم در مغز را نشان می دهد.

آنوریسم مغزی چیست؟ – Cerebral Aneurysm

در واقع آنوریسم مغزی بخشی از جداره رگ های مغزی است که به لحاظ ظاهری مشابه بادکنک می باشد. این بخش حاوی خون است و در صورتی که آسیبی به آن برسد، دچار ترکیدگی می شود. زمانی که آنوریسم مغزی بترکد، محتویات آن (خون) تخلیه شده و خونریزی مغزی اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های آنوریسم مغزی

در حالت طبیعی و عادی آنوریسم مغزی علائم و نشانه های خفیفی دارد اما در صورتی که دچار ترکیدگی شود، شرایط برای افراد دشوارتر می گردد؛ تا جایی که امکان دارد فرد در وضعیت کما قرار گیرد.

در واقع علامت هایی وجود دارد که سبب می شود از روی آن ها بتوانیم به وضعیت نامساعد مغزی پی ببریم. از مهم ترین نشانه های آنوریسم مغزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سردردهایی که شدید و غیر طبیعی هستند.
  • دوبینی در ناحیه بینایی
  • تار شدن میدان بینایی
  • کاهش سطح هوشیاری که در برخی موارد، سطح پایینی داشته و حتی ممکن است فرد را در وضعیت کما قرار دهد.
  • حملات عصبی غیرطبیعی و بدون سابقه
  • پریدن پلک
  • افزایش حساسیت های بینایی به نور
  • افزایش سایز مردمک چشم ها
  • افزایش استحکام در بخش گردنی و سخت شدن آن
  • کاهش میزان تعادل جسمی در فعالیت های مختلف جسمی مثل راه رفتن و دویدن
  • تجربه سرگیجه های جدی و بی سابقه
  • حالت تهوع و استفراغ کردن
جراحی مغز و انواع آن

آنوریسم مغزی چه خطراتی به دنبال دارد؟

در واقع زمانی که افراد به آنوریسم مغزی مبتلا می شوند به طور طبیعی با عوارضی روبرو نمی شوند. بلکه صرفا زمانی که آئورت در آنوریسم مغزی دچار پارگی شود، می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی برای افراد گردد. از جمله مهم ترین پیامدهای پارگی آنوریسم مغزی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• سردرد های شدید و ناگهانی
  • بروز تورم و بادکردگی در گلو؛ زمانی که گلو ورم می کند زمینه ساز اختلال در جریان رگ های خونی می شود و حملات ناگهانی قلبی را در پی خواهد داشت.
  • تجربه درد در نواحی کمر و قفسه سینه
  • کاهش سطح فشار خون
  • افزایش ضربان قلب

چه عواملی در بروز آنوریسم مغزی تاثیرگذارند؟

عوامل و علل متعددی وجود دارد که می تواند درصد ابتلای یک فرد به آنوریسم مغزی را افزایش دهد. از جمله:

• افزایش فشار خون
  • آسیب هایی که در اثر عوامل مختلفی به مغز وارد می شود مثل تصادفات، ضربه های ناگهانی و یا سقوط از ارتفاع
  • عفونت داشتن در نواحی مختلف بدن از جمله عفونت مغزی
  • شکل گیری توده های سرطانی در نواحی سر و گردن
  • مشکلات و بیماری هایی که از بدو تولد با کودک همراه است. برای مثال نوزادانی هستند که رگ های خونی شان بسیار غیرطبیعی است و به صورت غیر معمولی در هم تنیده اند.
  • استفاده از انواع نوشیدنی های الکلی
  • سابقه ژنتیکی و خانوادگی در ابتلا به آنوریسم مغزی
  • مصرف بیش از حد سیگار
  • مصرف بیش از حد امفتامین ها و یا کوکائیین

انواع روش های تشخیصی آنوریسم مغزی

روش های مختلفی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. بسته به شدت و میزان ابتلای شما، پزشک می تواند روش های مختلفی را برای تشخیص انتخاب کند. برخی از مهم ترین و پرکاربردترین روش های تشخیصی به شرح زیر هستند.

• ام آر آی
  • آنژیوگرافی
  • انجام آزمایشاتی روی مایع مغزی نخاعی (در این روش مایع نخاعی با استفاده از نوعی آمپول برداشته می شود و درنهایت آزمایشاتی روی آن انجام می گیرد.)

آنوریسم مغزی چگونه درمان می شود؟

روش های مختلفی برای درمان آنوریسم مغزی و کاهش پیامد های منفی آنوریسم مغزی به کار گرفته می شود.

اسپوندیلولیستزیس چیست؟

جراحی آنوریسم

در روش جراحی با اعمال مختلف و باز کردن جمجمه، جراح می تواند به مسدود کردن رگ های خونی، از بین بردن خونریزی مغزی و در نتیجه بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

اینترونشن

در این روش بدون این که جراحی خاصی انجام شود و صرفا با به کار گیری ابزاری مخصوص، می توان به بخش های داخلی مغزی و در نهایت آنوریسم، دسترسی پیدا کرد و رگ های آسیب دیده را بست.

کدام روش درمانی برای درمان آنوریسم مغزی بهتر است؟

اینکه کدام روش برای درمان آنوریسم مغزی مناسب تر است، بسته به میزان پیشرفت بیماری و وخامت حال فرد دارد. بنابراین نمی توان بهطور مطلق روشی را به عنوان بهترین راه درمان انتخاب نمود اما می توان با اتجام معاینات لازم، بهترین روش درمان را برای هر فرد، تعیین کرد.

جراح نیز در این راستا باید به طور کامل از تمامی سوابق و جزئیات سلامت بیمار آگاه شود تا بتواند تشخیص دقیقی بدهد و در نتیجه روشی مناسب را برای درمان انتخاب کند.

دکتر خوب برای درمان آنوریسم مغزی

به طور کلی برای درمان این بیماری باید نزد یک متخصص و جراح مغز و اعصاب خوب و با تجربه مراجعه نمود تا با بررسی شرایط و علائم، بتواند بهترین تصمیم را برای بهبودی حال بیمار اتخاذ نماید.

یکی از بهترین پزشکان مغز و اعصاب که در قزوین و نیز تهران، مشغول فعالیت است، دکتر محمودرضا عباس زاده می باشد که تجریه درخشانی در جراحی های مغز و اعصاب را برای خود به ثبت رسانده است.

2 × دو =