بیماری فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک نوع بیماری است که با دردهای استخوان ها و ماهیچه ها همراه است و باعث بروز سایر مشکلات جسمی و روحی می شود. در واقع بروز درد، نشانه اصلی این بیماری است و این دردها در عضلات و بافت های نرم نیز تجربه می شود. شدت دردها را می توان از درجه خفیف تا شدید درجه بندی کرد که در افراد مختلف متفاوت است.

تشخیص بیماری فیبرومیالژیا بسیار دشوار است و حتی هیچ گونه آزمایش دقیقی برای تشخیص دقیق و به هنگام این بیماری وجود ندارد. علائم این بیماری مشابه به برخی از بیماری های دیگر است که در گذشته باعث می شد پزشکان خطای تشخیصی داشته باشند.

بشنویم از زبان دکتر محمودرضا عباس زاده، جراح و متخصص مغز و اعصاب خوب کشورمان در مورد بیماری فیبرومیالژیا:

روند تشخیص بیماری فیبرومیالژیا این گونه است که نقاط حساس و مخصوصی از بدن بررسی می شوند.

نواحی درد در بیماری فیبرومیالژیا

بروز دردها در بیماری فیبرومیالژیا در نقاط یا نواحی ماشه ای ظاهر می شود.

مهم ترین نقاط شایع بروز درد در بیماری فیبرومیالژیا:

• بالای شانه ها
  • بالای سینه
  • پشت سر
  • پهلو ها
  • زانوان
  • بخش بیرونی ساعد دست

علائم بیماری فیبرومیالژیا

• مهم ترین علامت این بیماری، دردی است که به طور منتشر و گسترده در چندین نقطه حساس ایجاد می شود.
  • احساس بی حالی و خستگی
  • اختلالات خواب و بیخوابی؛ در واقع یک بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا معمولا ساعت ها می خوابد اما پس از بیدار شدن، خستگی و بی حالی با وی همراه است. گویی روزهای زیادی نخوابیده و استراحت نکرده است.
  • اضطراب
  • کاهش توانایی تمرکز
  • احساس درد در نواحی کمر به پایین
  • خشک شدن چشم
  • بروز مشکلات در ناحیه مثانه مثل کیست هایی که در این ناحیه ایجاد می شود.

علت بیماری فیبرومیالژیا

علت دقیق و اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است. این روز ها پژوهشگران در پی کشف علت یا علل اصلی این بیماری هستند.

یکسری عوامل زمینه ساز را برای بروز این بیماری معرفی کرده اند که عفونت، استرس و مباحث ژنتیکی در میان آن ها مشاهده می شود.

ژنتیک و وراثت از جمله عوامل زمینه ساز این بیماری، شناخته شده است. در واقع پزشکان می گویند اگر فرد در خانواده یا فامیل درجه یک خود سابقه ابتلا به این بیماری را مشاهده می کند باید بداند که احتمال ابتلای وی به بیماری فیبرومیالژیا افزایش می یابد.

انواع روش های درمانی بیماری فیبرومیالژیا

روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که بسته به شرایط فردی و میزان دردی که فرد تجربه می کند یکی از آن ها برای درمان تعیین می شود. اما در اغلب موارد روش های درمانی مختلف در کنار هم به صورت درمان چند وجهی به کار گرفته می شوند.

• دارو درمانی؛ داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می شود انواع داروهای ضد درد، ضد تشنج و ضد افسردگی هستند.

دارو های مسکن، دردها را کاهش می دهند و قرص های ضد افسردگی باعث بهبود وضعیت خواب افراد می شود.

داروهای مسکنی که تجویز می شود ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم هستند. این روزها برخی از پزشکان بر این باورند که این قرص ها نیز تاثیر چندانی در کاهش دردها ندارد.

• فیزیوتراپی؛ شرکت در چند جلسه فیزویوتراپی تا حدودی می تواند دردهایی که در نواحی مختلف بدنی ایجاد شده است را کاهش دهد.
  • تغییر در رفتارهای غذایی؛ در واقع رژیم غذایی مناسب و سالم باعث می شود که بدن مواد غذایی ضروری را به اندازه کافی دریافت کند. به نوعی با این روش به تقویت بدن و سیستم بدنی کمک می کنند.
  • انجام ورزش به طور منظم
  • حفظ تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن

مواد غذایی مناسب برای بیماران فیبرومیالژیا

مواد غذایی مفید برای فیبرومیالژیا

برخی از مواد غذایی مناسب برای مبتلایان به فیبرومیالژیا

• قرار دادن انواع میوه جات و سبزیجات در رژیم غذایی
  • استفاده از لبنیات کم چرب
  • مصرف پروتئین به اندازه کافی
  • استفاده از غذاهای گیاهی
  • کاهش میزان نمک و شکر و قند مصنوعی در رژیم غذایی

میزان شیوع بیماری فیبرومیالژیا در زنان بیشتر است یا مردان؟

واقعیت ها حاکی از آن است درصد ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا در زنان بیشتر است. از سوی دیگر نیز علائم این بیماری در زنان با شدت بیشتری بروز می کند.

مثلا زنان عادت ماهیانه دردناکی را تجربه می کنند و نیز آنکه در صبحگاه احساس خستگی بیشتری نسبت به مردان دارند.

به همین جهت فیبرومیالژیا به عنوان یک بیماری ناشناخته زنانه نیز معرفی می شود.

دکتر خوب برای درمان بیاری فیبرومیالژیا

بهترین دکتر متخصصی که می توانید برای درمان این بیماری به او مراجعه کنید، پزشکی است که از لحاظ دانش آکادمیک در زمینه مغز و اعصاب تحصیل کرده و تخصص داشته باشد. یکی از بهترین های مغز و اعصاب در ایران، دکتر محمودرضا عباس زاده هستند که در قزوین و تهران می توانید به ایشان مراجعه نمایید.

شانزده + 14 =