دردهای سیاتیکی چیست؟

سیاتیک در بدن افراد بزرگ ترین و طولانی ترین عصبی است که وجود دارد. این عصب به دلایل مختلف تحت فشار قرار می گیرد و اولین نشانه و مهم ترین پیامدی که ایجاد فشار روی آن در پی دارد، بروز دردهای شدیدی است که در ناحیه پاها و کمر احساس می شود.

ایجاد ضعف در ناحیه عضلات، بی حسی عضلانی، ضعف در بخش استخوان و ساق پاها یا احساس سوزش در ناحیه کف پا و کمر از مهم ترین علائم تحت فشار بودن عصب سیاتیک است.

در ادامه می خواهیم در رابطه با جزئیات بیشتری در مورد دردهای سیاتیکی با شما عزیزان صحبت کنیم.

آناتومی اعصاب سیاتیک

بیماری سیاتیک

این بیماری به دردهایی گفته می شود که در بخش های پایینی کمر یا باسن ایجاد می گردد. دردهای سیاتیکی در قسمت پاها، قسمت عقب ران ها و ساق پا نیز منتشر می شود. همچنین این گونه دردها حین حرکت و راه رفتن بیشتر احساس می شود.

اغلب اوقات، درد سیاتیکی به صورت ناگهانی بروز پیدا می کند اما در برخی موارداین دردها با میزان کمی آغاز شده و به مرور بیشتر می شوند.

به طور کلی می توان گفت دردهای سیاتیکی گونه ای از دردها هستند که در مسیر اعصاب سیاتیک ایجاد می شوند.

از سوی دیگر درد سیاتیک معمولا در یک سوی بدن ایجاد می شود اما بیمارانی نیز بوده اند که هر دو سمت بدن شان درگیر این دردها شده است.

علل بروز دردهای سیاتیکی

علل مختلفی در بروز این دردها نقش دارد که مهم ترین آن ها پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر است. زمانی که دیسک کمر دچار بیرون زدگی می شود، فشارهایی به اعصاب سیاتیک انسان وارد می گردد که بروز دردهای سیاتیکی را در پی خواهد داشت.

از دیگر علل موثر در بروز دردهای سیاتیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تنگی کانال نخاعی
  • شکل گیری تومورهایی در ناحیه ستون فقرات
  • ایجاد عفونت در ناحیه ستون فقرات
  • تشکیل تومور در ناحیه لگن
  • ایجاد تومور در داخل عصب سیاتیک

دردهای سیاتیکی چگونه تشخیص داده می شوند؟

روش های مختلفی برای تشخیص این دردها وجود دارد. یکی از متداول ترین روش ها انجام عکس برداری های رادیولوژی از ناحیه ای است که درگیر دردهای سیاتیکی شده است. این روش با نشان دادن جزئیات بافت داخلی انسان، کمک شایانی به پزشک برای تشخیص بیماری محسوب می شود.

برخی از روش های تشخیصی دیگر را اگر بخواهیم بگوییم، می توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

• معاینات فیزیکی: پزشک متخصص در طی یک جلسه معاینه فیزیکی از مراجعه کننده می خواهد که یکسری اقدامات حرکتی را با پاهای خود انجام دهد. علائم و نشانه هایی که در فرد ظاهر می شوند در تشخیص این بیماری تاثیر گذار خواهند بود. مثلا بروز درد و گزارش آن، پزشک را در تشخیص بسیار یاری می کند.
  • تصویری برداری ام آر آی

انواع روش های درمانی برای دردهای سیاتیکی

روش های درمان متعددی برای بهبود دردهای سیاتیکی وجود دارد که می توان از جمله مهم ترین آن ها به موارد زیر اشاره نمود.

• درمان از طریق مصرف دارو به شرطی که تحت نظر و مورد تاییذ پزشک معالج باشد.
  • انجام حرکات کششی ملایم که از سوی پزشک توصیه می گردد؛ تا جایی که به عصب فشار زیادی وارد نشود.
  • استفاده از انواع آمپول های ضد درد؛ البته این آمپول ها تاثیرات بی حس کنندگی دارند که در کوتاه مدت پاسخگوی درمانی خواهند بود.
  • فیزیوتراپی که طبق برنامه ای مشخص، حرکاتی متناسب با شرایط هر فرد برای او در نظر گرفته می شود و باید در فواصل زمانی معین انجام دهد تا بتواند نتیجه آن را احساس کند.
  • استفاده از کمپرس های سرد و گرم: این کمپرس ها معمولا در مراحل اولیه بروز بیماری تاثیر درمانی دارند. نحوه استفاده از کمپرس ها برای کاهش دردهای سیاتیکی به این صورت است که هر دو ساعت یک بار به مدت 20 دقیقه کمپرس را روی محل درد بگذارید. کمپرس ها را در طول روز چند بار و در هر نوبت به مدت 20 دقیقه نگه دارید.
  • جراحی: جراحی در مواردی انجام می شود که وضعیت بیماری فرد شدت گرفته باشد. همواره جراحی به عنوان آخرین روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و پزشکان قبل از انجام آن سایر روش های درمانی را برای کاهش و بهبود بیماری فرد به کار می گیرند. در صورتی که دردها تسکین نیافت و بعد از بررسی های لازم، در صورت تشخیص ضرورت انجام جراحی، این اقدام درمانی آغاز می شود.

برای درمان دردهای سیاتیکی نزد کدام پزشک مراجعه نماییم؟

در مواقعی که با دردهای سیاتیکی روبرو شده اید حتما به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید. زیرا که وی با تشخیص های دقیق و تجارب متعددی که دارد، می تواند بهترین روش درمانی را برای شما به کار گیرد.

بهترین متخصص مغز و اعصاب با تکیه بر تجربه و مهارت درمانی که دارد بهترین گزینه برای سپردن روند درمان به او است. زیرا که آگاهی و دانش در مسیر تشخیص و درمان از مهم ترین معیارهای موفقیت روند درمان خواهد بود.

دو × سه =