تشنج و راه های مقابله با آن

بسیاری از ما افرادی را در اطراف خود دیده ایم که به اختلال تشنج دچار شده اند. معمولا نه تنها خود این افراد، بلکه خانواده و اطرافیان نزدیک آن ها نیز از این مشکل رنج برده و احساس ناراحتی دارند. اما آیا می توان تشنج را درمان کرد؟ آیا این بیماری قابل ریشه کن شدن است؟ تا به حال به این فکر کرده اید که علت بروز تشنج چیست و چرا این اتفاق برای برخی رخ می دهد؟ اگر می خواهید پاسخ این نوع از سوالات را بدانید و یا قصد ایفای نقشی موثر برای مبتلایان به تشنج دارید، به شما توصیه می کنیم تا انتهای این نوشتار ما را همراهی نمایید.

مقاسه انواع تشنج ها

تشنج چیست؟

تشنج نوعی واکنش مغزی است که با نشانه های بدنی همراه است. این اختلال باعث می شود افراد به زمین بیفتند و دچار لزرش بدنی، سفت شدن عضلات بدن، خیره شدن چشم ها و از بین رفتن سطح هوشیاری شوند.

زمانی که فردی تشنج می کند به زمین می افتد، اندام هایش لرزش غیرطبیعی دارد و نیز هیچ کنترلی در اندام ها نخواهد داشت. به صورتی که دقایقی اندام های مختلف پرش خواهند داشت و صرفاً اطرافیان باید آن ها را کنترل کنند تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

خروج صداهای غیرطبیعی یا خرخر کردن، از دست دادن اختیار روده یا ادرار کردن، گاز گرفتن زبان و فشار آوردن دندان ها به هم از دیگر علائم تشنج است که افراد در مدت زمانی که با این عارضه روبرو می شوند، تجربه می کنند. قفل شدن دهان نیز از دیگر عارضه هایی است که اطرافیان برای جلوگیری از آن معمولا با استفاده از دست خودشان یا اشیاء دیگر به عنوان حائل در میان دو ردیف دندانی بالا و پایین آن ها، سعی می کنند مانع از قفل شدن دهان شوند.

مدت زمان تشنج در افراد مخلتف، متفاوت است اما به طور معمول از چند ثانیه تا یک ربع می تواند ادامه داشته باشد.

تشنج چگونه تشخیص داده می شود؟

زمانی که نزد یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنید برای تشخیص تشنج ابتدا شرح حالی از شما گرفته می شود. اینکه چه علائمی بروز کرده اند، فعالیت های اخیری که انجام داده اید، سوابق پزشکی و حوادثی که در گذشته برایتان رخ داده است همگی برای تشخیص این بیماری بسیار اهمیت دارد. حتی اگر داروهای خاصی مصرف می کنید هم باید به پزشک خود اطلاع دهید.

سپس با اطلاع از این موارد، برخی معاینات فیزیکی نیز انجام می شود. در نهایت برای این که تشخیص بیماری، دقیق تر انجام گیرد از روش های کمکی استفاده می شود. برخی از متداول ترین این روش ها به شرح زیر است:

• نوار مغزی
  • عکسبرداری از مغز توسط روش هایی مانند MRI و سی تی اسکن
  • مشاهده وضعیت تعادل الکترولیتی با انجام آزمایش خون
  • مشاهده امواج مغزی از طریق آزمایش الکتروانسفالوگرافی
  • غربالگری سم شناسی که وضعیت آلوده بودن دارو و یا سموم مختلف را مشخص می کند.
  • بررسی عفونت مغزی با کشت مایع مغزی نخاعی

علت بروز تشنج چیست؟

برخی از بررسی ها نشان می دهد که تشنج در یک فرد با زمینه های ارثی همراه است و از وراثت و ژنتیک ناشی می شود. اما در اغلب موارد این عارضه ناشی از مشکلاتی است که در ساختار مغزی افراد به وجود می آید. همچنین یکی از علل شایع بروز تشنج، ابتلا به بیماری صرع است. البته به این معنا نیست که هر کس به تشنج مبتلا شود، حتما صرع دارد.

از جمله دیگر دلایل ابتلا به تشنج، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• پایین بون سطح قند خون
  • تومور مغزی
  • سکته های مغزی
  • بالا بودن تب که می تواند با عفونت هایی مانند مننژیت نیز همراه باشد.
  • کم خوابی
  • نارسایی کبد یا کلیه
  • مصرف بیش از اندازه الکل
  • آسیب دیدگی مغز (تروما) و بروز خونریزی داخلی در مغز
  • پایین بودن سطح سدیم در بدن (هیپوناترمی)
  • بالا بودن فشار خون
  • عدم برخورداری از تعادل الکترولیتی
  • شوک الکتریکی
  • مصرف داروهای غیرقانونی

بد نیست بدانید که متاسفانه در برخی از کودکان، علت ابتلا به تشنج می تواند ناشناخته باقی بماند و حتی او را تا دم مرگ بکشاند.

تشنج چه علائمی دارد؟

نشانه های تشنج

در برخی از موارد پیش از این که فرد تشنج کند علائم و نشانه هایی مانند موارد زیر در وی ظاهر می شود:

• احساس ترس و اظطراب به طور ناگهانی
  • حس درد یا بروز مشکل در بخش معده
  • سرگیجه داشتن
  • تغییرات در وضعیت بینایی
  • احساس بی وزنی و اینکه حس کنید خارج از بدن خود سیر می کنید.

مراقبت های ویژه برای کسانی که تشنج می کنند

برخی از فعالیت ها برای افرادی که تشنج می کنند ممنوعیت دارد و بهتر است که انجام نشود. مانند:

• کوهنوردی
  • رانندگی
  • دوچرخه سواری
  • انجام ورزش هایی که احتمال آسیب دیدگی و وارد آمدن ضربه به سر وجود دارد.
  • رفتن به استخر و شنا کردن

کوهنوردی، رانندگی و نیز دوچرخه سواری به این دلیل ممنوع است که اگر شخص در این وضعیت ها دچار تشنج شود، می تواند تا حد زیادی آسیب های جدی مثل مرگ را تجربه کند. برای مثال فرد اگر در بالای کوه تشنج کند در صورتی که کنترل خودش را از دست دهد، به احتمال قوی مسیر خطرناکی را سقوط خواهد کرد و احتمال مرگ وی وجود دارد. از سوی دیگر در حال رانندگی و دوچرخه سواری نیز در صورتی که تشنج رخ دهد، علاوه بر این که شخص دچار آسیب دیدگی می شود، می تواند بدون اینکه بخواهد به دیگران نیز آسیب های جدی وارد سازد.

استخر رفتن نیز در بخش هایی که عمق زیادی دارد ممنوع است.

انواع روش های درمانی برای تشنج

همانطور که گفته شد این عارضه در اثر علل و عوامل مختلفی ایجاد می شود. بنابراین برای درمان تشنج لازم است که ابتدا به علت بروز آن در افراد مشخص گردد و سپس با توجه به آن، روش درمانی انتخاب می شود.

انواع روش هایی که برای درمان تشنج ممکن است به کار گرفته شود، از این قرار است:

• دارو درمانی
  • انجام جراحی: جراحی با هدف بهبود و اصلاح مشکلاتی که در بخش های مختلف مغزی ایجاد شده است انجام می گردد.
  • تحریک عصبی
  • ارائه یک رژیم غذایی خاص به نام رژیم غذایی کم قند

دکتر خوب برای درمان تشنج

اگر می خواهید بدانید که برای درمان این بیماری باید نزذ چه پزشکی مراجعه کنید، اول بگوییم که متخصصین مغز و اعصاب گزینه های انتخابی شما هستند. حال برای پیدا کردن بهترین و با تجربه ترین آن ها می توانید صفحات مجازی آن ها را دنبال کنید و نیز از تجربیات اطرافیان و افراد دیگر استفاده نمایید.

با این کار می توانید از میزان تجربه و مهارت پزشک مورد نظر بیشتر مطلع شوید. البته فراموش نکنید که برای انتخاب بهترین متخصص درمان تشنج، لازم است که حتما یک جلسه به صورت حضوری نزد او مراجعه نمایید تا بیمار را از نزدیک معاینه نماید و تشخیص خود را اعلام کند. این جلسات حضوری را می توانید برای چند پزشکی که قرار است از بین آن ها یکی را انتخاب کنید، انجام دهید تا در نهایت به یک تصمیم واحد و قطعی برسید.

دوازده − دو =