دکتر محمود رضا عباس زاده / بیماری های مغز و اعصاب / درمان دیسک کمر بدون جراحی، با کمترین عوارض

درمان دیسک کمر بدون جراحی، با کمترین عوارض

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در میان مردم روی می دهد، دیسک کمر است که به صورت خفیف یا شدید می تواند روی دهد. روش های درمان مختلفی برای این بیماری توصیه می شود که یکی از آن ها جراحی است. اما جراحی دیسک کمر نیز گاهی برای برخی افراد، محدودیت هایی را به ارمغان می آورد و از همین رو اغلب تمایل دارند که ابتدا روش های غیر جراحی را برای درمان امتحان کنند و در نهایت اگر بهبودی حاصل نشد، به جراحی روی آورند. البته جراحی دیسک کمر نیز زمانی توصیه می شود که تمامی روش های دیگر، تا حد امکان رعایت شوند و در صورت عدم پاسخگویی شخص به آن ها، عمل انجام پذیرد.

با این ویدئو می توانید دانسته های خود را در مورد دیسک کمر ارتقا دهید.

با توجه به تقاضای بالایی که برای درمان دیسک کمر بدون جراحی وجود دارد، تصمیم داریم در ادامه روش های مختلفی که بدون نیاز به جراحی انجام می شوند را شرح دهیم.

درمان خانگی دیسک کمر

پیاده روی

پیاده روی یکی از اولین راه هایی است که برای درمان دیسک کمر توصیه می شود اما نباید مانند افراد معمولی به آن پرداخت. پیاده روی افرادی که مبتلا به دیسک کمر هستند باید بر روی سطحی صاف، بدون دست انداز و چاله، به مدت 10 الی 20 دقیقه انجام شود. بنابراین مسافت طولانی نباید طی کنند و باید پیاده روی را تا قبل از اینکه احساس درد در ناحیه کمر بروز کند، خاتمه دهند.

کمپرس سرد

استفاده از یخ هایی که درون کیسه های فریز وجود دارند و یا ژل های یخی، می تواند التهاب ناشی از دیسک کمر که در اطراف عصب ستون فقرات روی داده است را کم کند. بهتر است کمپرس سرد به صورت مستقیم با بدن برخورد نداشته باشد و از یک حوله یا پارچه بین آن ها، استفاده شود.

کمپرس گرم

کمپرس آب گرم نیز می تواند اسپاسم عضلانی و درد در نواحی متاثر از بیرون زدگی دیسک کم را کم کند. همچنین گرما باعث افزایش جریان خون و نیز اکسیژن رسانی به سلول ها می شود. حتی به جای کمپرس می توان از حوله های آب گرم نیز کمک گرفت.

دارودرمانی

مصرف دارو روشی است که باید از سوی پزشک مورد تایید قرار گیرد که چه دارویی، با چه دوزی و با چه فاصله زمانی مورد استفاده قرار گیرد. معمولا داروهایی که از سوی پزشک توصیه می شود، داروهای ضد التهاب، مسکن و شل کننده عضلات هستند. برخی از این داروها عبارتند از استامنیوفن، داروهای ضد استروئیدی و، اپیوئید و … که بسته به شرایط هر شخص متفاوت است.

دارودرمانی یک مشکلی دارد و آن هم این است که اغلب برای کنترل درد و بیماری مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان خیلی کاربردی نیست. به بیان ساده تر ممکن است پس از مدتی، فرد مجدد به شرایط اولیه خود بازگردد و به طور کلی، سیستم بدنی او نیز به این داروها پاسخ ندهد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به عنوان یک روش توانبخشی برای درمان دیسک کمر بسیار کاربردی است که باید مطابق با نظر پزشک انجام گیرد. یعنی پزشک شرایط بیمار و وخامت حال او را بررسی می کند و تشخیصش را با متخصص فیزیوتراپی در میان می گذارد تا او بتواند برنامه متناسب با شرایط هر فرد تنطیم کند. البته خود متخصص هم معمولا معاینات لازم را برای بیماران انجام می دهند. به طور کلی هر برنامه فیزیوتراپی به 3 بخش تقسیم می شود که عبارتند از:

• درمان غیرفعال: بیمار در این قسمت دخالت چندانی ندارد و متخصص فیزیوتراپی اقداماتی مانند ماساژدرمانی دیسک کمر، اولتراسوند و حرکات کششی را انجام می دهد.
  • درمان فعال: بیمار در این مرحله لازم است فعالیت کند و اقداماتی که برای او تجویز می شود را انجام دهد تا بتواند انعطاف خود را بهبود بخشد و در میان اعضای بدن، هماهنگی لازم را ایجاد نماید.
  • زیست مکانیک: در مرحله سوم به بیمار آموخته می شود که چگونه حرکات خود را اصلاح نموده و به درستی انجام دهد تا بتواند درمان بدون جراحی را سرعت ببخشد.

به طور کلی روش های مختلفی در فیزیوتراپی ممکن است استفاده شود که بسته به شرایط هر فرد متفاوت است و تصمیم گیری در مورد آن برعهده متخصصین این حوزه است.

درمان به روش شاکویوتراپی

این روش می تواند به بخش هایی آسیب دیده بدن، پالس های انرژی ارسال کند و جریان خون را در این بخش ها، افزایش دهد. در نتیجه سرعت بازسازی سلولی و روند بهبودی سریع تر می شود. از طرفی افزایش جریان خون می تواند موجب کاهش درد و التهاب شود.

در این روش چند هفته یا چند ماه طول می کشد تا بهبودی کامل شود اما کاهش درد پیش از به اتمام رسیدن دوره کامل درمان، احساس می شود.

درمان با استفاده از الکتروتراپی

از این روش به عنوان روش درمان فوری نیز یاد می شود. چگونگی آن به این صورت است الکترودهایی روی عضلات و پوست نواحی آسیب دیده قرار داده می شود تا بتوان سیگنال های دردی که به مغز می روند را کمرنگ نمود. همچنین موجب تولید مسکن های طبیعی مانند اندورفین در بدن نیز می شود.

توجه کنید که به هیچ عنوان الکترودها را بر روی ستون فقرات خود قرار ندهید.

درمان کششی

در این روش درمان، سعی بر این است که بتوان فشاری که بر روی ستون فقرات وارد می شود را کاهش داد. از دو راه دستی و مکانیکی برای این کار، استفاده می شود که با کشیدن ستون فقرات و صاف کردن آن، عوارضی مانند درد در ناحیه کمر و فشاری که بر دیسک ها وارد می شود، کاهش می یابد.

درمان با ورزش

یکی از روش های بسیار موثر برای درمان غیر جراحی دیسک کمر، ورزش کردن و انجام حرکات اصلاحی است که از سوی پزشک به بیمار توصیه می شود در فواصل زمانی و با اندازه مشخص انجام شود. مسئله ای که وجود دارد این است که حرکات ورزشی، زمانی باید انجام شوند که کاهش درد آغاز شده است. اگر درد شدیدی داشته باشید و حرکات ورزشی را انجام دهید، احتمال شدت یافتن بیماری برای شما وجود دارد. در ادامه برخی از این ورزش ها را با هم مرور می کنیم.

1. به مدت 10 ثانیه دراز بکشید و پاهای خود را به نحوی جمع کنید که بتوانید کمر را به سمت پایین فشار دهید.
  2. دراز بکشید و یک پای خود را روی دیگری بیاندازید. از لبه خارجی زانو، لگن را بکشید تا عضله پرفورمیس و محل خروج سیاتیک کشیده شود. سعی کنید 5 مرتبه و هر بار به مدت 15 ثانیه این تمرین را انجام دهید.
  3. روی شکم دراز بکشید و یک بالش زیر خود قرار دهید. سر و گردن خود را بالا نگه داشته و 10 ثانیه در این حالت بمانید. در صورت احساس آرامش بهتر است 10 مرتبه دیگر آن را تکرار کنید. فقط توجه داشته باشید که کمر را از روی زمین بلند نکنید.
  4. پاهای خود را در شکم جمع کنید و محل اتصال کمر به لگن را در هر سمت، به مدت 10 ثانیه بکشید. این کار را هم بهتر است 10 بار تکرار کنید.

پس از این ورزش ها می توانید بنا به صلاح دید پزشک، از راهکارهایی مانند شنا یا دوچرخه سواری به همراه پشتی کمر استفاده کنید تا عضلات خود را به بهترین نحو ممکن تقویت نمایید.

نکته ای که در مورد درمان از طریق حرکات اصلاحی و ورزش وجود دارد این است که امکان بروز درد بیشتر در مراحل اولیه وجود دارد. بنابراین جای نگرانی نیست و باید بدانید که طبیعی است. اما اگر در نواحی ساق پا و یا باسن، دردهای جدیدی را احساس کردید که از قبل نبوده اند، لازم است فعالیت خود را متوقف نموده و با پزشک معالج، مطرح نمایید.

تنها مشکل این روش این است که ممکن است با انجام حرکات ورزشی مناسب نیز درمان با موفقیت همراه نشود و در نهایت نیاز به جراحی باشد.

لیزر درمانی

امروزه شاهد کاربردهای متنوع و متعدد لیزر در زمینه های مختلف هستیم و حقیقتا تاثیر فوق العاده ای بر جای می گذارد. استفاده از لیزر تا درمان دیسک کمر نیز راه پیدا کرده است و توانسته است نقش موثری ایفا کند. اعمال اشعه لیزر بر نواحی آسیب دیده، موجب جذب در توسط این اشعه ها می شود و می تواند درد ناشی از بیرون زدگی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین باعث جریان یافتن خون در بافت آسیب دیده نیز می شود و آن را تحریک می کند تا بهبود یابد.

ماساژتراپی

یکی از روش های بسیار موثر و کارا برای درمان دیسک کمر، ماساژ ستون فقرات و ناحیه آسیب دیده است که البته باید از سوی پزشک معالج بررسی های لازم انجام گیرد و در نهایت با تایید او، ماساژی اصولی انجام شود. این روش می تواند تا حد زیادی درد ناحیه کمر را بکاهد و موجب افزایش جریان خون در قسمت های آسیب دیده شود. همچنین در رساندن اکسیژن به بافت های آسیب دیده نیز نقش موثری دارد.

توجه داشته باشید که اگر پزشک تشخیص دهد که این روش نباید برای درمان انجام شود، باید توصیه او را جدی بگیرید. زیرا اگر بر خلاف آن عمل کنید نه تنها موثر نخواهد بود؛ بلکه تاثیر منفی و عکس از خود نشان می دهد.

درمان از طریق تزریق

از تزریق، برای کاهش التهاب و در نتیجه دردی که در نواحی پا و کمر احساس می شود، استفاده می گردد که خود انواع مختلفی دارد.

تزریق دیسکوژل

در این روش از الکل و ماده ای مخصوص، به صورت ترکیبی استفاده می شود که تزریق آن توسط یک لوله کوچک و ظریف در فضای دیسک بین مهره ها انجام می شود. این روش موجب کاهش فشار وارده بر عصب هر شخص، می شود.

تزریق دیسکوژل به صورت سرپایی انجام می پذیرد و طی آن از بی حسی موضعی استفاده می شود. این روش بسیار کم خطر است و درصد موفقیت آمیز بودن آن بسیار بالا است. نتیجه حاصل از این روش درمان، به مدت 3 ماه باقی می ماند.

از جمله مزایای این نوع تزریق، می توان به عدم ایجاد زخم و اسکار در بدن شخص اشاره نمود. همچنین نیازی به دسترسی به حفره نخاعی بیمار وجود ندارد.

تزریق PRP

در این روش از خون خود بیمار استفاده می شود. به این صورت که سلول های خونی از پلاسما جدا می شوند. با این کار سعی می کند تعداد پلاکت های خون را افزایش دهد و آن ها را مجدد به پلاسما بازگرداند. این کار موجب می شود غلظت پلاکت افزایش پیدا کند و آن را به ماده ای مناسب برای تزریق در بافت های آسیب دیده تبدیل می کند. این روش معمولا برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که سایر روش های درمانی برای آن ها موثر واقع نشده باشند.

اوزون تراپی

اوزون نوعی گاز است که توسط سوزن های نازکی به داخل نواحی آسیب دیده کمر تزریق می شود و موجب تسکین درد و التهاب در کمر می گردد. این گاز پس از تزریق در بافت بدن انسان، تبدیل به اکسیژن می شود و انرژی که آزاد می کند، در کنترل علائم و درد دیسک کمر بسیار موثر است.

این روش می تواند بدون محدودیت و برای تمامی گروه های سنی انجام پذیرد، حتی افراد با سنین بالا.

روش های دیگری اعم از تزریق فاست و استروئید نیز وجود دارد که بدون نیاز به جراحی، می توانند درد ناشی از بیرون زدگی دیسک را بنا بر تشخیص پزشک، درمان کنند.

روش های بسیاری برای درمان بدون جراحی دیسک کمر مانند استفاده از کمربندهای طبی، طب سوزنی، استفاده از بریس و … وجود دارد که هر کدام لازم است در شرایط ممکن و با صلاح دید پزشک، انجام پذیرند. در نهایت اگر هر یک از این جراحی ها برای درمان دیسک، مثمر ثمر واقع نشوند، جراحی دیسک کمر انجام می شود اما جای نگرانی ندارد. اگر جراحی دیسک کمر را نزد پزشکی متخصص و با تجربه در این زمینه انجام دهید، می توانید به بهترین نتیجه ممکن برسید.

هفت + دو =