فلج بلز و درمان قطعی آن

فلج بلز چیست و چگونه روی می دهد؟ این سوال معمولا برای افرادی که با مشکل فلج بل یا بلز مواجه می شوند، رخ می دهد. از این رو به دنبال راهکاری برای درمان این بیماری هستند. روش های مناسبی برای درمان این مشکل وجود دارد که برخی از آن ها ساده است و می توان در منزل انجام داد؛ از جمله ماساژ صورت، ورزش صورت و … . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و راه های درمان، با ما تا انتها همراه باشید.

علائم فلج بلز

فلج بلز چیست؟

فلج بل یا بلز زمانی اتفاق می افتد که عصب صورت که عضلات صورت را کنترل می کند، عملکرد خود را به طور کامل متوقف کرده یا ضعیف شود. البته باید بگوییم دلایل زیادی وجود دارد که منجر به فلج شدن صورت می شود.

اما از جمله شایع ترین آن ها فلج بل، سکته مغزی، جراحی قبلی مغز، عفونت، ضربه یا تومور های مغزی و … خواهد بود. زمانی که عضلات صورت در اطراف چشم ضعیف یا فلج می شود، ممکن است سلامت چشم به خطر بیفتد. برای آن که بدانیم فلج بلز چگونه رخ می دهد لازم است در مورد علائم آن اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

مهم ترین نشانه ها و علائم فلج بل

اغلب نشانه ها و علل فلج شدن صورت به طور ناگهانی رخ می دهند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بروز افتادگی صورت و ایجاد مشکل در حالت های مختلف صورت، همچون بستن چشم یا لبخند زدن
  • شروع روند سریع  و ضعیف افتادگی در صورت تا فلج کامل، طی چند ساعت تا چند روز
  • ایجاد درد در اطراف فک، گوش یا پشت گوش و در محل آسیب دیده
  • افزایش حساسیت به صدا در محل آسیب دیده
  • از دست دادن ذائقه
  • احساس سردرد
  • تغییر در میزان اشک و بزاق تولیدی

در صورت بروز هر یک از این نشانه ها به صورت غیر طبیعی، آن لازم است که سریعا نزد یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید و برای درمان آن اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که در برخی مواقع نادر، ممکن است این بیماری بر روی دو طرف اعصاب صورت نیز اثر بگذارد.

فلج صورت چگونه روی می دهد؟

بسیاری از پزشکان بر این عقیده هستند که وجود التهاب در اطراف عصب صورت، می تواند منجر به بروز بیماری فلج بل شود. این عصب می تواند به صورت جزئی یا کامل، تمام عملکرد خود را از دست دهد و تا زمانی که التهاب بر روی صورت وجود دارد نیز برطرف نشود.

پس اگر بخواهیم بدانیم فلج شدن صورت چگونه رخ می دهد، لازم است به عملکرد عصب صورت دقت کنیم. زیرا اگر فعالیت عصب متوقف شود، تمامی عضلاتی که به آن متصل هستند نیز فعالیت خود را متوقف می کنند. به طور دقیق نمی توانیم علت بروز این مشکل را تشخیص دهیم اما معمولا این بیماری به دلیل عفونت های ویروسی بر روی چهره ایجاد می شود.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، ویروس آبله مرغان یکی از ویروس های حساسی است که منجر به بروز فلج بلز می شود. می دانیم که بیشتر انسان ها در دوران کودکی خود به بیماری آبله دچار می شوند. این ویروس در ریشه های عصب صورت باقی می ماند و هیچ خطری ندارد.

اما فلج شدن صورت نیاز به تحریک شدن دارد. ممکن است پس از چند ماه یا چند سال اتفاقی رخ دهد که باعث شروع فرآیند فلج بل شود. این بیماری بیشتر در خانم های باردار و افراد دیابتی شایع است.

روش های درمانی فلج صورت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید می توان این بیماری را با روش های ساده و با استفاده از برخی داروهای خاص نیز درمان نمود. تنها کافی است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا ایشان برای شما بهترین روش درمان را پیشنهاد کند. از جمله این روش ها، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مصرف داروهای ضد ویروس

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، عفونت های ویروسی می تواند یکی از علل بروز این بیماری باشد. پس خوردن داروهای ضد ویروس نیز می تواند به راحتی از پیشروی و بروز فلج بل جلوگیری نماید.

این داروها از تکثیر شدن ویروس در بدن جلوگیری کرده و به درمان بیماری فلج صورت کمک می کنند. البته اگر در کنار داروهای ضد ویروس، داروهای استروئید هم مصرف شود نتیجه درمان این بیماری بهتر خواهد شد.

مصرف استروئید

استفاده یک دوره مصرف استروئید به مدت 10 روز، می تواند یک روش ساده برای درمان فلج بل به شمار آید. این که این بیماری چگونه بروز کند، چندان در مصرف این نوع داروها تاثیرگذار نخواهد بود. زیرا علت بروز آن فرقی نمی کند. تنها می توان با این روش به راحتی بیماری را درمان کرد.

قرص های استروئید، التهاب را بر روی صورت کاهش داده و کمک می کند که بیمار فلج بل صورت خود را درمان کند. اگر این داروها طی یک دوره کامل استفاده شود، می تواند منجر به نتیجه بهتری گردد. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که ممکن است  مصرف این دارو در کودکانی که به بیماری فلج بلز مبتلا شده اند، چندان تاثیرگذار نباشد.

محافظت کردن از چشم

خشکی چشم یکی از دلایل خاصی است که می توانیم در مورد فلج صورت به آن اشاره نماییم. پس زمانی که شخص بتواند رطوبت چشم خود را حفظ کند، می تواند به درمان این بیماری نیز کمک کند.

برای این کار می توان از روش های مختلفی به شرح زیر استفاده نمود.

• استفاده از پمادهای چشمی در طول شب
  • استفاده از از قطره چشمی در طول روز برای مرطوب کردن چشم
  • استفاده از عینک و پد برای محافظت از چشم

تمامی این روش ها به درمان بیماری فلج بلز کمک می کند.

البته روش های دیگری برای درمان این بیماری وجود دارد که اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، می توانیم در لیست زیر خلاصه نماییم.

• فیزیوتراپی
  • طب سوزنی
  • گرمادرمانی
  • تحریک الکتریکی
  • پیلاتس بالینی
  • و …

نکات مراقبتی بیماران فلج بلز

بیماران مبتلا به فلج بلز اگر تحت مراقبت قرار گیرند با سریع تر بهبود می یابند. از همین رو می توان با استفاده از چند تکنیک آرامش بخش، به راحتی مشکلات ناشی از این بیماری را برای آن ها کاهش داد.

از جمله این روش ها می توانیم به ماساژ صورت اشاره کنیم. ماساژ درمانی می تواند به افزایش گردش خون بر روی پوست کمک نموده و مناطق آسیب دیده را به راحتی بهبود بخشد.

از سوی دیگر ورزش صورت نیز می تواند یک راهکار ساده برای درمان این بیماری به شمار رود. پس لازم است این روش های مراقبتی را بدانید و از آن ها در منزل استفاده کنید.

برای درمان فلح بلز نزد چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

ممکن است برایتان سوال شود که برای درمان این بیماری لازم است نزد چه پزشکی مراجعه نمایید. در واقع متخصصان و جراحان مغز و اعصاب، پزشکانی هستند که شما می توانید برای درمان فلج صورت و یا هر عوض دیگر از بدن خود به آن ها مراجعه نموده و تحت مراقبتشان قرار گیرید.

در انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب نیز دقت کنید که پزشک مورد نظر، به قدر کافی از تجربه و مهارت مرتبط و موفق در این زمینه مطلع باشد تا از بروز مشکلات احتمالی و نتیجه معکوس برای درمان در امان باشید.

هفده + یک =