خطرناک ترین نوع دیسک کمر

دکتر محمودرضا عباس زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب

یکی از مشکلات شایع که در ناحیه کمر برای بسیاری از مردم رخ می دهد، دیسک کمر است که خود انواع مختلفی دارد. گاهی این عارضه چندان خفیف است که تنها با استراحت و لنجام برخی حرکات ورزشی بهبود می یابد. گاهی هم فرد باید تحت عمل های جراحی قرار گیرد تا بتواند سلامت خود را بازیابد. در اینجا برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که چه نوع دیسک کمرهایی خطرناک ترند؟ آیا هر نوع کمردردی نیاز به پیگیری جدی دارد؟ در ادامه می خواهیم برخی از ویژگی ها و علائمی که در صورت بروز خطرناک هستند را با هم بررسی کنیم.

پیش از هر چیز بد نیست توضیحات دکتر محمودرضا عباس زاده را در مورد انواع دردهایی که در ناحیه کمر بروز می کند، بشنویم.

انواع دیسک کمر

به طور کلی دیسک کمر وظیفه تحمل کردن فشاری را دارد که ممکن است به این ناحیه وارد شود اما گاهی ضربات و فشار مذکور به حدی شدید است که دیسک، تاب تحمل آن را ندارد. در چنین شرایطی فتق دیسک از درجات خفیف تا شدید روی می دهد که به شرح زیر است.

عدد یک

فرسودگی دیسک کمر

فرسودگی دیسک کمر در واقع خفیف ترین نوع دیسک است و علل بروز آن را می توان، افزایش سن و ضرباتی دانست که ممکن است به ناحیه کمر وارد شود. این درجه از دیسک کمر با استراحت و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشکی متخصص در زمینه دیسک کمر، قابل بهبودی است.

عدد دو

ترک خوردگی دیسک کمر

ترک خوردگی دیسک کمر زمان رخ می دهد که دیسک فرسوده و دچار ساییدگی شده باشد. در واقع ترک ها در این مرحله بسیار جزئی بوده و می توان با فیزیوتراپی و برخی تمرینات، آن را بهبود بخشید. با این وجود لازم است که فرد برای پیشگیری از وقوع مشکلات جدی مراقبت های لازم را انجام دهد.

همه چیز درباره جراحی دیسک کمر

عدد سه

بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر

با پارگی دیسک، محتوتی داخلی آن به بیرون ریخته می شود و از همین رو فرد، درد و فشار زیادی را متحمل می شود. مراحل درمان این عارضه کمی زمانبر است و نیاز به صبر و حوصله و نیز انجام اقدامات پیشگیرانه دارد.

عدد چهار

خارج شدن هسته دیسک کمر

خطرناک ترین نوع دیسک کمر این مورد است که در آن پارگی دیسک کمر موجب خارج شدن هسته آن می شود. در چنین شرایطی بیمار نمی تواند روزمرگی های خود را به درستی انجام دهد و ممکن است با علائم نقص عصبی همراه باشد. اگر علائمی از نقص عصبی در فرد مشاهده گردد، معمولا روش درمان انتخابی، جراحی است اما در غیر این صورت ممکن است بتوان از روش های دیگر نیز استفاده کرد.

علائم دیسک کمر خطرناک

دیسک کمر خطرناک معمولا علائمی دارد که می تواند آن را از سایرین جدا سازد و بیانگر جدیت آن باشد. برخی از آن ها عبارتند از:

• بروز کمردرد در شب و هنگام خوابیدن
  • عدم توانایی در کنترل ادرار و مدفوع
  • بروز بی حسی و گزگز در پاها
  • بروز تب و لرز و کاهش وزن به صورت مفرط و غیر معمول
  • احساس درد پس از بیدار شدن در صبحگاه، همراه با سفتی و خشکی مفاصل
  • ناراحتی شکم که مانند کمردرد است.
  • دشواری در اشاره کردن به نقطه ای مشخص و دقیق
  • احساس درد مستمر در ناحیه کمر

هر یک از علائم فوق، در جای خود خطرناک بوده و در صورت بروز آن ها لازم است با پزشک خود مشورت کنید. بنابراین از انجام اقدامات خودسرانه خودداری کنید تا مبادا این علائم تشدید یابند.

دیسک کمر خطرناک چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از مشاهده هر یک از علائم مذکور و یا احساس درد در ناحیه کمر لازم است که حتما نزد پزشکی متخصص مراجعه نمایید تا با تشخیص دقیق، بهترین روش درمانی را آغاز نماید.

پزشک در وهله اول به معاینات فیزیکی و جسمانی می پردازد. سپس بسته به نتایج معاینه، ممکن است انجام برخی آزمایش ها مانند تشخیص کم خونی، سطح پروتئین، آزمایش خون، ادرار و … را تجویز کند.

به علاوه از روش های عکس برداری مختلف نیز برای تشخیص دیسک کمر و میزان شدید بودن آن استفاده می شود. برخی از این روش ها که معرف حضور همگی ما هستند، عبارتند از:

• اشعه ایکس
  • MRI
بهترین جراح ستون فقرات در قزوین

آیا دیسک های خطرناک کمر نیز قابل درمان است؟

پاسخ این سوال مثبت است اما در مورد راه درمان آن باید بگوییم که در اغلب مواقع، تنها راه درمان دیسک های کمر خطرناک، جراحی است. جراحی دیسک کمر، خود انواع مختلفی دارد که در ادامه شرح می دهیم.

جراحی لامینکتومی

لامینکتومی رایج ترین روشی است که برای جراحی دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه، لامین مهره ها توسط جراح برداشته می شود تا بتوان فشاری که روی مهره ها تحمیل می شود را از بین برد.

جراحی دیسککتومی

در این روش هم جراح، بخش هایی از دیسک را بر می دارد تا فشار وارد آمده بر آن را بکاهد. دیسککتومی خود روشی است که به چند نوع تقسیم می شود.

• جراحی دیسککتومی آندوسکوپ
  • دیسککتومی همراه با لامینکتومی
  • جراحی میکرودیسککتومی

فیوژن ستون فقرات

این روش در مواردی که بیرون زدگی شدید دیسک کمر روی داده باشد و یا فرد مبتلا به بیماری های ریشه ای و مکانیکی باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. انجام پذیری آن هم از طریق اتصال پیچ و پلاک های مخصوص است.

جراح خوب برای درمان خطرناک ترین نوع دیسک کمر

مهره های کمر، بخشی از ستون فقرات را تشکیل می دهد و هرگونه اختلال در آن می تواند روند معمول زندگی فرد را دچار مشکل کند. از همین رو لازم است با مشاهده هر نشانه مشکوک، نزد پزشکی با تجربه و متخصص در این زمینه مراجعه نمایید تا بتواند با کمترین خطر و عوارض جانبی، روند درمان را سپری کند.

یکی از بهترین جراحان مغز و اعصاب که می توانیم به شما عزیزان معرفی کنیم، دکتر محمودرضا عباس زاده هستند که با تجارب مختلفی که در این زمینه دارند، می توانند بهترین انتخاب برای شما باشند.