دیسک گردن، از ابتلا تا درمان

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در گردن می تواند رخ دهد، بیرون زدگی دیسک است که با عنوان Cervical disc herniation نیز شناخته می شود. زمانی این عارضه رخ می دهد که ماده غضروف مانند بین مهره های گرن در اثر عوامل داخلی یا خارجی، بیرون زده و فشاری بر روی اعصاب گردن اعمال کند. این فرآیند منجر به یک واکنش التهابی شدید می شود. در ادامه می خواهیم در مورد علائم این بیماری، علل بروز، روش های تشخیص و درمان آن صحبت کنیم.

آناتومی گردن

آناتومی گردن را می توانید در این تصویر ببینید.

علل بیرون زدگی دیسک گردن

• عوامل ژنتیکی
  • افزایش سن و خشکی دیسک ها
  • قرار دادن بدن در زاویه و موقعیت های نامناسب حین بلند شدن، نشستن، خوابیدن و …
  • افزایش وزن
  • ضعف فیبرهای سخت که تشکیل دهنده حلقه اطراف دیسک هستند
  • انجام فعالیت و ورزش های سنگین
  • حمل اجسام سنگین با شیوه نادرست
  • وارد آمدن فشار و ضربه به گردن در اثر اتفاقاتی مانند تصادف، دعوا، رانندگی

شایع ترین محلی که در آن بیرون زدگی دیسک گردن روی می دهد، مهره های 5، 6 و 7 است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به فتق دیسک گردن هستند؟

به طور کلی این بیماری در سنین 30 الی 40 سال بیشتر خود را نشان می دهد اما فارغ از دهه سنی افراد، می توان گفت هر فردی که حرکات پرخطری انجام می دهد و فشاری بر گردن خود وارد می کند، در معرض ابتلا به دیسک گردن قرار دارد.

علائم دیسک گردن چیست؟

پیش از پرداختن به علائم دیسک گردن لازم است بدانید که شدت بروز این نشانه ها با شدت بیماری ارتباطی ندارد. ممکن است بروز علائم در فردی با بیشترین میزان ممکن باشد اما بیرون زدگی خفیفی برای او روی داده باشد. همچنین برعکس این موضوع نیز صادق است که فردی با علائم بسیار خفیف می تواند در مرحله حادی از فتق دیسک گردن قرار داشته باشد.

• احساس درد و گزگز در بازو، دست، کتف و یا اطراف آن
  • درد انتشاری در دست ها بدون گردن درد
  • احساس گرفتگی در ماهیچه ها و ضعف عضلات جلوبازو، پست بازو
  • ناتوانی در خم کردن مچ دست
  • درد انتشاری از گردن به سمت شانه و بازو وآرنج، خواب رفتگی و در نهایت مور مورد شدن دست ها
  • بروز درد با چرخاندن گردن و خم نمودن آن
  • احساس سردرد

مراحل بیرون زدگی دیسک گردن و شدت یافتن آن

1. در ابتدا، دیسک ها به علت پیری و تغییرات شیمیایی مربوط به آن، ضعیف می شوند اما بیرون زدگی اتفاق نمی افتد.
  2. در این مرحله برآمدگی دیسک روی می دهد. اینگونه که موقعیت و شکل دیسک مشمول تغییراتی جزئی در کانال نخاعی می شود.
  3. در این مرحله، هسته گوشتی و ژل مانند از فیبروز حلقه ای بیرون می آید. اما همچنان در داخل دیسک قرار دارد.
  4. در مرحله آخر، جدایی بافت دیسک اتفاق می افتد. یعنی هسته خمیری شکل، از فیبروز حلقه ای عبور می کند و در کانال نخاعی، خارج از دیسک گردن جای می گیرد.

فتق دیسک در ناحیه گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

راه های مختلفی برای تشخیص دیسک گردن وجود دارد اما اولین راهی که همواره انجام می شود، معاینه فیزیکی بیمار است. یعنی فرد مشکوک به یک متخصص مغز و اعصاب خوب باید مراجعه کند. سپس پزشک به معاینه دست، گردن و اندام های مرتبط دیگر می پردازد.

در این معاینه فیزیکی پزشک می بایست میزان انعطاف پذیری و دامنه حرکتی گردن را بررسی کند و میزان درگیری ریشه های عصبی نخاع را نیز تشخیص دهد.

پس از اتمام معاینه فیزیکی پزشک فرضیه هایی برای خود در نظر می گیرد اما برای اطمینان و تشخیص دقیق، لازم است از سایر روش ها کمک بگیرد. معمولا ببشترین روش های تشخیصی که برای بیرون زدگی دیسک گردن تجویز می گردد؛ عبارتند از:

• ملوگرام
  • اسکن MRI
  • نئاز عصب و عضله

روش های درمان

روش های درمان بسیاری برای فتق دیسک گردن وجود دارد که بسته به شدت بیرون زدگی و نوع آن در هر فرد، متفاوت است. به طور کلی روش های درمان دیسک گردن به دو نوع جراحی و غیرجراحی تقسیم بندی می شود.

درمان با روش های غیرجراحی معمولا اولین راهکارهایی هستند که از سوی پزشک متخصص توصیه می شوند. سپس اگر فرد به این روش ها، پاسخ مناسبی ندهد نیاز به جراحی پیدا می کند.

روش های درمان بدون جراحی

• استراحت و خودمراقبتی
  • استفاده از گردنبند طبی
  • کم کردن ورزش و فعالیت های سنگین
  • تزریق استروئید
  • مصرف داروهای مسکن طبق تجویز پزشک
  • استفاده از یخ و کمپرس آب گرم
  • تزریق PRP
  • اوزون درمانی
  • فیزیوتراپی
  • انجام ورزش ها و حرکاتخاصی که توسط پزشک توصیه می شود.
  • طب سوزنی، یوگا، رژیم های غذایی مناسب، درمان سنتی و مواردی از این دست

درمان دیسک گردن با جراحی

نمونه ای جراحی دیسک گردن در یک خانم 41 ساله که توسط دکتر محمودرضا عباس زاده انجام شده است.

چنانچه با روش های فوق، اوضاع بیمار بهبود پیدا نکرد، درمان از طریق جراحی استفاده می شود. جراحی دیسک گردن خود بسته به شرایط بیمار از جمله سن، شدت بیرون زدگی، سوابق بیماری و … دارای چند نوع مختلف است.

• جراحی قدامی یا جلوی گردن: متداول ترین روش عمل دیسک گردن است.
  • عمل پشت گردن یا جراحی خلفی: از این روش زمانی استفاده می شود که مشکلات دیگری هم وجود داشته و نیاز به برطرف کردن داشته باشند.
  • دیسک مصنوعی: با خارج کردن دیسک اصلی و آسیب دیده، یک دیسک مصنوعی که بتواند حرکاتی طبیعی انجام دهد جایگزین آن می شود که جنسش معمولا فلزی یا پلاستیکی است.
  • دیسککتومی و فیوژن قدامی گردنی: نوعی روش جراحی دیسک است که در آن، جراح برشی کوچک در جلوی گردن ایجاد می کند و شرایط را برای نمایان شدن بافت استخوانی ستون فقرات و دیسک های بین مهره ای فراهم می کند. سپس بخشی از دیسک که موجب وارد شدن فشار به اعصاب می شود را بر می دارد و برای پر کردن این قسمت، از گرافت استخوانی و یک صفحه فلزی برای جوش دادن مهره ها استفاده می کند
  • دیسککتومی میکروسکوپی کم تهاجمی: در این روش برش در قسمت پشتی گردن ایجاد می شود و جراح برای برداشتن دیسک آسیب دیده از آندوسکوپ یا میکروسکوپ استفاده می کند.
  • دیسککتومی خلفی گردنی: این روش هم با ایجاد برشی در پشت گردن آغاز می شود. به این صورت که جراح با کنار زدن عضلات موجود، دسترسی خود را به دیسک آسیب دیده ایجاد می کند و از این طریق بخشی از آن را که موجب فشار به اعصاب می شود را بر می دارد.

مراقبت های لازم پس از درمان دیسک گردن

پس از درمان دیسک گردن، به ویژه اگر جراحی صورت پذیرد، لازم است به برخی نکات توجه کامل داشته باشید.

• عدم استعمال سیگار
  • حفظ تعادل وزنی
  • حفظ روحیه و پرهیز از شرایط استرس زا
  • پیروی از برنامه ورزشی مناسب
  • پرهیز از بلند و حمل کردن اجسام سنگین و در صورت لزوم، به شیوه ای درست انجام شود.
  • نشستن، راه رفتن، خوابیدن و حرکت کردن به شیوه صحیح و اصولی باشد.

بهترین جراح دیسک گردن در قزوین و تهران

برای جراحی و درمان بیرون زدگی دیسک گردن لازم است نزد یک جراح و متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید تا بتواند تشخیص دقیقی بدهد و بهترین روش درمان را برای شما در نظر بگیرد.

یکی از بهترین جراحان مغز و اعصاب دکتر محمودرضا عباس زاده هستند که در روز و ساعات مشخصی در قزوین و تهران مشغول به فعالیت می باشند. شما عزیزان می توانید برای برقراری با ایشان از راه های ارتباطی موجود در انتهای صفحه کمک بگیرید.

سه × سه =