دکتر محمود رضا عباس زاده / بیماری های مغز و اعصاب / سندرم تونل کارپال و درمان آن

سندرم تونل کارپال و درمان آن

انسان با دستان خود کارهای مهمی انجام می دهد. اگر یک روز این عضو از کار بیفتد و یا نتواند به قدر کافی نیازهای انسان را برطرف سازد، زندگی روزمره او بی نهایت دچار مشکل می گردد. یکی از شایع ترین مشکلاتی که می تواند برای دست ها رخ دهد، سندروم تونل کارپال است که به عصب دست مربوط می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم این بیماری، روش های تشخیص و درمان، علل بروز و تاثیر جراحی و فیزیوتراپی در آن ما را تا انتهای این نوشتار دنبال کنید.

آناتومی دست و اعصاب آن

تونل کارپال چیست؟

سندرم تونل کارپال یکی از بیماری های مربوط به اعصاب دست است. عصب میانی دست، سیگنال هایی را به عضلات بازو و دست ارسال می کند که باعث حرکت آن ها می شود. همچنین احساس دست را در انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت کناری فراهم می کند.

این عصبی از یک مجرایی به نام تونل کارپ عبور می کند. تونل کارپ تعدادی تاندون، بافت همبند و عصب مدیان را در خود جای داده است. حال اگر این تونل بنا به دلایلی تنگ شود، عصب، هنگام عبور از آن، فشرده شده که باعث بروز این بیماری می شود.

سندرم تونل کارپال یک مشکل شایع و دردناک است که باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و بازو می شود. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که یکی از اعصاب اصلی دست – عصب مدیان – هنگام عبور از مچ دست فشرده شود. اگر با رایانه کار می کنید یا کارهایی با حرکات تکراری انجام می دهید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری دردناک هستید.

علائم و راه های تشخیص

علائم تونل کارپال می تواند به تدریج شروع شود، با کمی احساس گزگز یا بی حسی انگشتان، انگار انگشتان شما به خواب رفته باشند. با پیشرفت سندرم، درد ناشی از آن افزایش می یابد و تا بازوها گسترش پیدا می کند. این درد تا حدی پیش می رود که می تواند باعث شود افراد مبتلا به این بیماری وسایل خود را هنگام حمل، بر زمین بیندازند.

به دلیل وجود این علائم، انجام کارهای ساده مانند رانندگی، استفاده از تلفن هوشمند یا تایپ کردن دشوارتر می شود. این علائم اولین و مهم ترین راه تشخیص سندروم تونل کارپال است. پزشک برای اطمینان از بیماری ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس و چندین تست دیگر را تجویز کند. این تست ها شامل تست تینل و فالن می باشند که هدایت عصبی را در دست می سنجند.

درد ناشی از سندروم تونا کارپال

چه عواملی باعث سندرم تونل کارپال می شود؟

عوامل مختلفی در ایجاد CTS نقش دارند و اعتقاد بر این است که مجموعه ای از عوامل هستند که زمینه تحریک عصب را در این تونل فراهم می کنند. این عوامل موثر عبارتند از:

• آرتروز و آرتریت روماتوئید
  • کم کاری تیروئید
  • افرادی که از روش های پیشگیری بارداری استفاده می کنند.
  • افرادی که اغلب کارها را با یک دست انجام می دهند.
  • استفاده زیاد، با فشار و مکرر از دست و مچ
  • زنان باردار

روش های درمان سندروم تونل کارپال

بسیاری از افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال بلافاصله به دنبال درمان نیستند زیرا فکر می کنند این بیماری به خودی خود برطرف می شود. اما متاسفانه اینطور نیست. برخی از درمان ها و مراقبت ها وجود دارد که می تواند به بهبود علائم کمک کند. برخی از شایع ترین آن ها به شرح زیر است:

استراحت: از آنجا که انجام حرکت تکراری باعث شعله ور شدن درد می شود، استراحت دادن به دست ها یکی از بهترین درمان ها است.

اعمال گرما: گرم نگه داشتن ناحیه می تواند به کاهش سفتی و درد کمک کند. چند بار در روز از دست های خود را گرم کنید و در روزهای سرد نیز از دستکش استفاده نمایید.

پوشیدن آتل: صاف نگه داشتن مچ دست می تواند به کاهش فشار وارد شده بر روی عصب مدیان کمک کند. بنابراین استفاده از آتل می تواند برای بهبود درد و علائم کمک کننده باشد.

استفاده از کرم های موضعی: به جای اعتماد به مسکن های بدون نسخه که می تواند با استفاده طولانی مدت موجب بروز مشکلاتی شود، کرم های موضعی استفاده کنید که می توانند بدون عوارض جانبی، درد را تسکین دهند.

حرکات کششی: کشش دست و مچ دست می تواند به تسکین درد و جلوگیری از سفتی آن کمک کند.

چگونه فیزیوتراپی می تواند به سندرم تونل کارپال کمک کند؟

فیزیوتراپی می تواند در درمان سندرم تونل مچ دست بسیار مفید باشد، چه با عمل جراحی همراه باشد و چه بدون آن. پس از ارزیابی دقیق توسط یکی از متخصصان فیزیوتراپی، مشخص خواهد شد که کدام روش های درمانی برای بهبود علائم این سندرم  مفید هستند.

فیزیوتراپی می تواند از طریق انواع تکنیک های درمانی و انجام حرکات مناسب باعث اثرگذاری بر عوامل مختلف مانند بافت همبند تنگ، عضلات تنگ، وضعیت بد بدن و تحریک عصب شود و درد ناشی از این عارضه را کم کند.

فیزیوتراپی می تواند بعد از عمل جراحی کانال کارپال نیز انجام گیرد که در این شرایط روند درمان را تسریع می بخشد. بدون عمل جراحی نیز انجام فیزیوتراپی برای بیماران انجام پذیر است.

درمان کانال کارپال با استفاده از جراحی

گاهی اوقات علی رغم درمان های ذکر شده و مراقبت ها، همچنان علائم این سندرم وجود دارد و موجب درد و ناراحتی در بیمار می گردد. در این موارد عمل جراحی آخرین راه درمان است.

معمولا جراحی با بی حسی موضعی و با استفاده از روش آرتروسکوپی انجام می شود. این روش عوارض بعد از عمل را کاهش می دهد و روند بهبودی را سریع تر می کند. جراحی تونل کارپال به منظور کاهش فشار بر عصب میانی درون آن از طریق آزادسازی بخشی از رباط عرضی کارپال انجام می شود.

جراحی به دو صورت باز و آرتروسکوپی صورت می گیرد. در جراحی باز، کف دست برش داده می شود تا کانال کارپال رویت گردد. سپس عملیات گشادسازی و کاهش فشار بر عصب موجود در آن صورت می گیرد. در روش دوم یک برش بسیار کوچک در کف دست ایجاد شده و با آرتروسکوپ که به آن دوربین متصل است، فشار از روی عصب میانی موجود در این کانال برداشته می شود.

نمونه از جراحی واقعی سندروم تونل کارپال توسط دکتر محمودرضا عباس زاده

مراقبت های بعد از عمل دست

بعد از انجام عمل کانال کارپال می توان از ماساژ بافت نرم عمیق در اطراف مچ دست، بازو و حتی شانه و گردن استفاده کرد تا تنش عضلانی کاهش یابد.

ماساژ روی محل عمل / جای زخم (پس از جراحی) برای جلوگیری از ایجاد بافت اسکار و چسبیدن بافت ها به یکدیگر بسیار مفید خواهد بود.

کشش مچ دست، بازو و گردن نیز می تواند بعد از عمل مفید باشد. زیرا اجازه می دهد تا بافت هایی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، بهتر ترمیم شوند. همچنین از تجمع بیش از حد بافت اسکار جلوگیری کرده و فشار داخل تونل کارپ را کاهش دهد.

دکتر خوب برای درمان سندروم تونل کارپال

ممکن است برایتان سوال شود که درمان این بیماری توسط چه پزشکانی امکان پذیر است؟ عزیزانی که به سندروم تونل کارپال دچار می شوند، می بایست برای درمان نزد یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه نمایند تا ابنتدا معاینه شوند و بهترین روش درمان برای آن ها در نظر گرفته شود.

اما دقت کنید که پیش از تصمیم گیری برای انتخاب جراح به خوبی در مورد پزشک مورد نظر تحقیق کرده باشید و از سابقه و مهارت او برای این عمل مهم، آگاه شوید. ممکن است تمامی جراحان مغز و اعصاب قادر به جراحی دست و درمان سندروم مذکور نباشند.

هفده − سه =