دکتر محمود رضا عباس زاده / بیماری های مغز و اعصاب / علائم دیسک کمر در پاها را بشناسید

علائم دیسک کمر در پاها را بشناسید

ستون فقرات کمر دارای استخوان ها و مهره هایی است که ماده ای در میان آن ها وجود دارد. این ماده ژلاتینی است و در بخش داخلی ستون فقرات قرار دارد. به این ماده داخلی، دیسک گفته می شود. دیسک ها تمامی فشارها و دردهایی که در ناحیه ستون فقرات ایجاد می شوند را جذب می کنند. دیسک ها را می توان نوعی ضربه گیر دانست. دیسک کمر نوعی بیماری است که آمار شیوع آن بسیار بالا است. به همین دلیل بسیاری از افراد در خصوص علل دیسک کمر و روش های درمان آن پرسش هایی را مطرح می کنند تا در صورت امکان بتوانند از بروز این بیماری جلوگیری نمایند و یا اگر دچار آن هستند نیز بهترین روش درمان را آغاز کنند.

همه افراد دیسک کمر دارند اما زمانی دیسک تبدیل به بیماری می شود که دیسک دچار بیرون زدگی شود.

هر آنچه در مورد دیسک کمر لازم است بدانید را می توانید در ویدئوی فوق، مشاهده نمایید.

علل بروز دیسک کمر

مهم ترین علت هایی که باعث می شود افراد به دیسک کمر دچار شوند:

• چاقی و اضافه وزن
  • شغل هایی که در آن مجبور هستید به مدت طولانی بنشینید یا این که وسایل سنگین را حمل کنید؛ همانند کارمندانی که فعالیت زیادی ندارند و یا کارگران ساختمانی که اغلب وزن های سنگینی را بلند می کنند یا این که هل می دهند.
  • نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت؛ هرگز طولانی مدت ننشینید و یا نایستید. بنابراین افراد باید در فواصل زمانی مشخصی، وضعیت قرار گیری خود را تغییر دهند. مثل اینکه اگر نشسته اید باید بلند شوید یا اگر ایستاده اید گاهی بنشینید و استراحت کنید.
  • کم تحرکی؛ این مساله بسیار مهم است. افرادی که بیش از حد بی تحرک هستند نیز در معرض خطر ابتلا به دیسک کمر می باشند.
  • ژنتیک

ارتباط بین دیسک کمر و درد پا

در واقع برای این که بتوانید پاهایتان را به درستی حرکت بدهید، راه بروید، پله ها را بالا بروید و یا هر کاری که حرکت پاها در آن لازم است باید سیستم عصبی در کمر و پاها به درستی عمل کند. به بیانی دیگر تعداد بسیاری عصب و رگ در ناحیه کمر و پاها وجود دارند که کاملا با هم مرتبط هستند و امکان این حرکات را فراهم می کنند.

در صورتی که کمر با مشکلاتی روبرو شود تاثیر مستقیمی روی پاها می گذارد و دامنه حرکتی و امکان تحرک زیاد را از پاها می گیرد.

دیسک کمر از جمله مشکلاتی است که می تواند روی پاها اثر بگذارد و شاهد بروز علائم و عوارضی در پاها باشیم.

علائم و نشانه های دیسک کمر در پاها

درد، اولین نشانه دیسک کمر در پاها است. دردهای ناحیه پا که ناشی از دیسک کمر باشند گاها به قدری شدید هستند که فرد را ملول می کند. در این موارد، افراد به پزشکان متخصص مراجعه می کنند و در اغلب موارد باید بستری شوند تا اقدامات جدی تر برای آن ها انجام شود.

از دیگر نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• حس سردی و گرمی پاها
  • گرفتگی عضلات و سفت شدن آن ها؛ این عارضه در برخی از افراد به طور دائمی ظهور پیدا کرده است اما در مواردی موقتی و مقطعی است.
  • احساس ضعیف شدن و فلج شدن اندام های پا؛ این حالت با بی حس انگشتان پا و از دست رفتن کنترل حرکت و راه رفتن و نیز بی حس شدن ناگهانی زانوان و مچ پا خودش را نشان می دهد.
  • خارش
  • سوزش که معمولا در شب ها و هنگام خواب افزایش پیدا می کند و مانع خواب راحت می شود. برای درمان آن می توان از دارویی استفاده کرد که از سوی پزشکان تجویز می گردد.
  • لاغر شدن پاها در بخش ران و ساق پا
  • صافی کف پا

درمان علائم دیسک کمر در پاها

روش های مختلفی برای درمان دیسک کمر به کار گرفته می شود که برخی از مهم ترین ها را در ادامه شرح می دهیم.

• استراحت؛ در ابتدا روشی که برای کاهش درد و بهبود وضعیت کمر و درد پاها انجام می شود استراحت است. استراحت کمک می کند که فشار کمتری به نواحی کمر وارد شده و تا حدودی دردها کاهش یابند.
  • دارو درمانی؛ در مرحله بعدی انواع داروهای مسکن تجویز می شود. البته داروهای بی حس کننده نیز از روش هایی هستند که باعث می شوند بخش های اعصاب ناحیه کمر و نخاعی بی حس شده و درد تسکین پیدا کند. مثل کورتیزون و استروئید اپیدورال. این داروها در قالب آمپول هستند و به هر فرد تزریق می شوند.
  • فیزیوتراپی؛ فیزیوتراپی نیز در مراحل بعدی می تواند مثمر ثمر باشد و به کاهش دردها کمک کند. البته تمامی حرکات باید تحت نظر فیزیوتراپیست با تجربه ای باشد که بتواند بهترین راهنمایی ها را به شما داشته باشد.
  • جراحی؛ جراحی همواره آخرین روش درمانی است. زمانی که دیسک فرد به وضعیت حادی رسیده باشد و شرایط خاصی را ایجاد کند مانند اختلال در عملکرد مثانه و روده و یا افزایش احساس ضعف در پاها، عمل جراحی انجام می شود. در واقع می توان گفت زمانی از جراحی دیسک کمر استفاده می شود که بیمار واکنش مثبتی نسبت به سایر روش های درمانی از خود نشان نداده باشد.

انواع روش های پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر

• وزش کردن و تحرک داشتن؛ همانطور که در بخش های قبلی گفتیم عدم تحرک کافی می تواند عاملی باشد برای بروز دیسک کمر. ورزش کردن و تحرک داشتن می تواند تا حد زیادی ستون فقرات را تقویت کند. در واقع استفاده کردن از یک اندام یا اعضای بدنی می تواند آن را تقویت کند و از ضعیف شدن آن جلوگیری کند.
  • تلاش کنید که در فعالیت های روزانه و در محل کار در وضعیت درستی بایستید یا بنشینید. از سوی دیگر مدت زمان طولانی را در یک وضعیت ثابت قرار نگیرید.
  • ثابت نگه داشتن وزن نیز از دیگر روش های جلوگیری از دیسک کمر است. زیرا که وزن زیاد باعث افزایش فشار به نواحی کمر و ستون فقرات شود.

سه × پنج =