دکتر محمود رضا عباس زاده / جراحی نخاع و ستون فقرات / عمل بسته دیسک کمر و روش های مختلف آن

عمل بسته دیسک کمر و روش های مختلف آن

دیسک هایی که در ستون مهره ها وجود دارند، سبب کنترل فشار وارد شده بر آن می شوند. به هر دلیل ممکن است دیسک از جای خود خارج شده یا فرسوده شود که در چنین شرایطی، احتمال ابتلای فرد به دیسک کمر وجود دارد. عمل بسته دیسک کمر روشی تقریبا غیر تهاجمی برای درمان این عارضه است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم اما پیش از آن بد نیست که در مورد دیسک کمر نیز اطلاعاتی کسب نمایید.

عمل بسته کمر

دیسک کمر چگونه رخ می دهد؟

احساس درد در ناحیه کمر و ستون مهره ها، یکی از موارد شایع است که غالبا به دلیل عدم تحرک داشتن طولانی مدت یا حتی نشستن زیاد به وجود می آید. دیسک کمر عارضه ای است که در هر سنی می تواند بروز پیدا کند. اما افراد در سنین بالای 46 سال، گروه اصلی مستعد این عارضه به شمار می آیند.

همانطور که می دانید، ستون مهره انسان دارای 26 مهره است که از طریق صفحات منعطفی به نام دیسک از یکدیگر فاصله دارند. حال ممکن است به هر دلیلی (مانند نشستن نامناسب و طولانی مدت، عدم تحرک و …) این صفحات از جای خود خارج شوند. خروج صفحات سبب اعمال فشار بر ستون مهره ها می شود. به چنین عارضه ای دیسک کمر می گویند. در اغلب موارد بین مهره های چهار و پنج در ستون مهره ها جابجایی یا بیرون زدگی رخ می دهد.

علائم اصلی دیسک کمر

• درد در ناحیه کمر
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • از کار افتادن عصب پا و بی حسی در ناحیه پا
  • عدم کنترل بر دفع ادرار و مدفوع که در موارد شدید مشاهده می شود.

دلایل اصلی ابتلا به دیسک کمر

• افزایش سن
  • اضافه وزن
  • افزایش بیش از حد توده چربی در ناحیه شکم
  • وضعیت بدنی نامناسب حین ایستادن یا نشستن
  • استفاده از روش های نامناسب برای بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام حرکات ورزشی غیر اصولی
  • رانندگی، نشستن یا ایستادن طولانی مدت

درمان دیسک کمر

برای درمان این عارضه از روش های مختلفی مانند جراحی، فیزیوتراپی، ورزش، استراحت و … استفاده می شود. به عبارت ساده، به منظور کاهش درد و فشار روی عصب، فیزیوتراپی و انجام حرکات ورزشی می تواند با نتیجه ای مثبت همراه باشد.

در برخی موارد نیز می توان از یک تکه یخ یا حتی کمپرس آب گرم برای کاهش درد استفاده نمود. طب سوزنی نیز جزو درمانی هایی است که بیشتر در مناطق شرقی آسیا به منظور تسکین درد در کمر استفاده می شود. مصرف انواع مسکن ها و داروهای ضد التهاب، همچنین مصرف استروئید خوراکی یا تزریق موضعی استروئید هم می تواند در کاهش درد موثر باشد. اما در برخی موارد متخصص مغز و اعصاب، جراحی را تنها راه درمان می داند.

اغلب بیماران، با شنیدن نام جراحی دیسک کمر دچار استرس می شوند. برای جراحی دیسک کمر از دو روش عمل باز و عمل بسته دیسک کمر استفاده می شود. اگر به دنبال روش کم تهاجمی هستید. ما جراحی بسته را پیشنهاد می کنیم. البته بسته به تشخیص پزشک و نظر ایشان دارد که کدام روش را برای شما مناسب تر بداند.

عمل بسته دیسک کمر

عمل بسته دیسک کمر، روشی نوین و کم تهاجم است. در این شیوه به منظور کاهش و از بین بردن درد در ناحیه کمر از فناوری های بسیار پیشرفته استفاده می شود. اما به خاطر داشته باشید انجام عمل بسته دیسک کمر در مورد برخی عارضه ها و اختلالات امکانپذیر است. اختلالاتی که می توان از عمل بسته برای درمان آن استفاده کرد، به شرح زیر است:

• فرسودگی دیسک
  • پارگی دیسک
  • انحنای ستون مهره یا اسکولیوزیس
  • تنگی کانال نخاع یا استنوزیس
  • درد عصب سیاتیک
  • عفوت ستون مهره
  • شکستگی در ناحیه ستون مهره ها

در عمل بسته دیسک کمر از کامپیوتر و ابزارهای خاصی استفاده می شود. دلایل اصلی که اغلب بیماران تمایل دارند درمان دیسک آن ها با روش بسته انجام شود، این است که بهبودی سریع تر است، درد کمتری بعد از اتمام عمل بروز می کند و میزان پارگی محدودتری در ناحیه عمل مشاهده می شود.

انواع روش های اجرای عمل بسته دیسک کمر

عمل دیسک کمر به روش های مختلفی می تواند انجام شود که به شرح زیر است:

• تزریق دیسکوژل: در این روش از تزریق ماده شیمیایی به داخل دیسک استفاده می شود. این ماده ساختار مولکولی درون دیسک را تقویت کرده و در نتیجه از فشار وارد شده بر روی دیسک ها می کاهد.
  • دیسککتومی: غالبا دیسک کمر به دلیل از بین رفتن یا کاهش حالت کشسانی دیسک های ایجاد می شود. در این شیوه با استفاده از ابزارهای لوله مانند، بیرون زدگی دیسک ها درمان می شود.
  • حذف فشار روی ستون مهره: به این منظور با استفاده از ایندوسکوپ یا میکروسکوپ، استخوان های و حتی بافت های نرم که عامل فشار بر روی عصب هستند، برداشته می شود.
  • استفاده از لیزر: در این شیوه پروب ها از طریق بی حسی و از طریق پوست وارد دیسک ها می شوند. در نهایت، با استفاده از لیزر، آب موجود در هر دیسک تبخیر و یا جمع آوری می شود.
  • اجرای روش TLIF: از این عمل برای درمان افرادی که دچار فرسودگی شدید در ستون مهره هستند یا حتی با بیرون زدگی دیسک ها مواجهند استفاده می شود.

عمل بسته دیسک کمر برای چه افرادی مناسب است

• در صورتی که فرد بیش از سه ماه به درد در ناحیه کمر مبتلا باشد و هیچ نوع پاسخ مناسبی به سایر شیوه های درمانی نداده باشد.
  • فردی که ابتلای او به فتق دیسک کمر در آزمایشات MRI تایید شده باشد.
  • در صورتی که انتشار درد در ناحیه پاها ناشی از بیرون زدگی دیسک باشد.
  • برای افرادی که کمتر از 40 درصد نخاع خود را از دست داده اند.

چه افرادی نمی توانند از عمل بسته دیسک کمر استفاده کنند

• زنان باردار
  • افراد مبتلا به تومور
  • افراد مبتلا به بی ثباتی ستون مهره
  • در صورت انسداد بیش از 50 درصد کانال نخاعی توسط دیسک
  • کنده شدن قطعه ای از دیسک و افتادن آن به درون کانال نخاعی

مزایای عمل بسته دیسک کمر نسبت به سایر روش های جراحی

• سرعت بالا در روند بهبودی
  • بستری بیمارستانی کوتاه مدت
  • بیهوشی کم
  • درد کم بعد از انجام جراحی
  • انجام عمل با ایجاد شکافی کوتاه در ناحیه کمر
  • آسیب بسیار کمتر به بافت های نرم و ماهیچه ای اطراف ستون مهره ها
  • خونریزی اندک در حین انجام جراحی
  • کاهش احتمال ایجاد عفونت

مراقبت های لازم بعد از عمل بسته دیسک کمر

• دوره بستری و نقاهت بعد از این عمل بسیار کوتاه است. اما برای پیشگیری از اسپاسم عضلانی حتما بیمار باید 3 روز استراحت داشته باشد.
  • تنها برای دفع ادرار یا مدفوع از جای خود بلند شوید.
  • پس از 3 روز، نشستن، بلند شدن، دراز کشیدن حتی راه رفتن بلامانع است.
  • بالا رفتن از پله ها باید یک به یک باشد اما قبل از انجام این کار حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • تا 3 ماه بعد از عمل از انجام حرکات چرخشی یا خم و راست شدن های زیاد اجتناب کنید.
  • از بلند کردن اجسام بیش از 3 کیلوگرم تا 45 روز بعد از عمل خودداری نمایید.
  • در 1 ماه اول بعد از انجام عمل هرگز از وان حمام استفاده نکنید.
  • تا یک هفته بعد از عمل از کمربند، پشت بند و گردنبند های طبی به صورت شبانه روزی استفاده کنید.
  • در مرحله بعد، اغلب متخصصین توصیه می کنند برای ریکاوری و بهبودی سریع، تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل انجام شود. البته نوع و شدت تمرینات به اوضاع جسمانی بیمار وابسته است.

چهار × 3 =