مننژیت مغزی چیست؟

التهاب مایع و غشای اطراف مغز و نخاع با عنوان مننژیت مغزی شناخته می شود. تورم ناشی از مننژیت می تواند منجر به تحریک علائمی مانند سردرد، تب و یا سفت شدن گردن شود.

در بیشتر موارد، مننژیت در پی عفونت ویروسی ایجاد می شود، اما عفونت های باکتریایی، قارچی و انگلی نیز می توانند دخیل باشند. برخی انواع مننژیت در عرض چند هفته بهبود می یابند، اما در برخی موارد، نیاز به درمان با آنتی بیوتیک خواهد بود. درمان اولیه و به موقع می تواند از بروز عوارض جدی تر پیشگیری کند.

مننژیت مغزی چیست

مقایسه حالت عادی مغزی با زمانی که مننژیت مغزی رخ می دهد

علائم و نشانه های مننژیت

علائم اولیه مننژیت می تواند مشابه آنفولانزا باشد و علائم، طی چند ساعت تا چند روز بیشتر می شوند.

علائم احتمالی در افراد بالای دو سال، عبارتند از:

• تب بالا و ناگهانی
  • سفت شدن گردن
  • سردرد شدید
  • سردرد همراه با تهوع و استفراغ
  • احساس گیجی و کاهش تمرکز
  • اختلال در راه رفتن
  • بروز حساسیت به نور
  • از دست دادن اشتها
  • راش پوستی

علائم در نوزادان

• تب بالا
  • گریه های مداوم
  • خواب آلودگی
  • بیدار نشدن برای خوردن غذا
  • تغذیه بد

مننژیت باکتریایی جدی و خطرناک است و بدون مصرف آنتی بیوتیک می تواند طی چند روز کشنده باشد. به تعویق انداختن درمان می تواند منجر به بروز آسیب های دائمی به مغز و یا مرگ شود.

علت بروز مننژیت مغزی چیست؟

عفونت های ویروسی یکی از شایع ترین دلایل بروز مننژیت مغزی هستند که عمدتا در پی عفونت های باکتریایی ایجاد می شوند و از آن جایی که این نوع عفونت، تهدید کننده می باشد، حتما علت بروز باید بررسی و مشخص گردد.

مننژیت باکتریایی

باکتری هایی که وارد بستر خون می شوند، می توانند به مغز و نخاع راه پیدا کنند و منجر به بروز مننژیت باکتریایی شوند. البته این حالت می تواند در پی حمله باکتری ها به مننژ نیز ایجاد گردد.

مننژیت ویروسی

مننژیت ویروسی، معمولا خفیف است و خود به خود برطرف می شود. ویروس هایی مانند ویروس هرپس سیمپلکس و HIV می توانند منجر به بروز مننژیت ویروسی شوند.

مننژیت مزمن

ارگانیسم هایی که رشد آهسته ای دارند، به غشا و مایع اطراف مغز حمله می کنند و منجر به بروز مننژیت مزمن خواهند شد. این نوع مننژیت در عرض دو هفته و یا بیشتر، پیشرفت می کند و با علائمی مانند سردرد، تب و تهوع همراه خواهد بود.

مننژیت می تواند دلایلی غیر عفونی از قبیل واکنش های شیمیایی، حساسیت دارویی، برخی از انواع سرطان ها و بیماری های التهابی داشته باشد.

مننژیت مغزی چه عوارضی دارد؟

عوارض مننژیت می تواند شدید باشد. هر چه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، احتمال بروز تشنج و یا آسیب های مغزی نیز بیشتر خواهد بود. از دیگر عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش شنوایی
  • مشکلات مربوط به حافظه
  • ناتوانی در یادگیری
  • مشکلات کلیوی
  • شوک

چه درمانی برای مننژیت مغزی وجود دارد؟

درمان با توجه به نوع مننژیت مغزی در نظر گرفته می شود.

مننژیت باکتریایی

مننژیت باکتریایی باید با آنتی بیوتیک داخل وریدی و یا کورتون درمان شود تا از بهبودی کامل و کاهش احتمال بروز عوارضی از قبیل ورم مغز و تشنج اطمینان حاصل گردد.

آنتی بیوتیکی که تجویز می شود به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت بستگی دارد

مننژیت ویروسی

در درمان مننژیت ویروسی، آنتی بیوتیک تجویز نمی شود و در بیشتر موارد طی چند هفته برطرف خواهد شد. درمان مننژیت ویروسی می تواند موارد زیر را نیز در بر بگیرد:

• استراحت در منزل
  • مصرف مایعات
  • مصرف داروهای مسکن و کمک به رفع تب و بدن درد

گاهی ممکن است به منظور کاهش ورم مغز، کورتون از سوی پزشک تجویز شود.

دیگر انواع مننژیت

اگر علت بروز مننژیت مشخص نباشد، درمان با داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک آغاز می شود.

درمان مننژیت مزمن با توجه به علت بروز در نظر گرفته می شود.

در درمان مننژیت قارچی نیز از داروهای ضد قارچ و یا ترکیبی از آنتی بیوتیک ها کمک گرفته می شود.

مننژیت غیر عفونی که در پی واکشن های آلرژیک و یا بیماری عفونی ایجاد می گردد، با مصرف کورتون درمان خواهد شد. در برخی موارد، نیازی به درمان نیست، چرا که بیماری خود به خود برطرف خواهد شد.

دکتر خوب برای درمان مننژیت مغزی کیست؟

هرچه بیماری مننژیت مغزی سریع تر شناخته شود، روند درمان آن نیز آسان تر بوده و سریع تر موجب بهبودی بیمار می شود. اما مسئله این است که برای درمان این بیماری باید نزد چه پزشکی مراجعه نماییم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درمان بیماری های مربوط به مغز، از جمله مننژیت مغزی باید تحت نظر یک متخصص و جراح مغز و اعصاب خوب انجام گیرد. بنابراین از مراجعه نزد پزشکانی که در این زمینه تخصص و دانش کافی را ندارند جدا خودداری نمایید.

یکی از بهترین جراحان مغز و اعصاب که در تهران و قزوین مشغول فعالیت هستند، دکتر محمودرضا عباس زاده می باشند که در زمینه انواع جراحی های مغزی، سابقه درخشانی از خود بر جای گذاشته اند.

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/meningitis/symptoms-causes/syc-20350508

چهار × چهار =