عباس-زاده-آیین-1200-ساله--سلام-به-امام-رضا(ع)--ثبت-ملی-می‌شود

حسین عباس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با بیان این مطلب اظهار کرد:اقدامات کارشناسی تهیه پرونده ثبتی آئین یک‌هزار و ۲۰۰ ساله سلام به امام رضا(ع) مشهد در فهرست میراث معنوی کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث ‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با تاکید بر اهمیت این مطلب به لحاظ ارزش‌های تاریخی و معنوی افزود: این آئین و سنت قدیمی از زمان خاکسپاری پیکر مطهر حضرت رضا(ع) در سناباد قدیم توسط ارادتمندان، زائران و کاروان‌هایی که به سوی مشهد در حرکت بودند به اجرا در می‌آمده است.

عباس‌زاده گفت: در حقیقت این موضوع بررسی آئین چگونگی سلام دادن مسافران، زائران و مجاوران به امام هشتم(ع) از گذشته تاکنون است که به منظور حفاظت و صیانت از این رسم معنوی و فرهنگ رضوی برای نسل‌های آینده، پرونده ثبتی آن با عنوان «آئین سلام حضرت رضا(ع)» در حال تکمیل و ارسال به کمیته تخصصی اداره کل ثبت آثار است.

وی در ارتباط با این موضوع خاطر نشان کرد: حضور پربرکت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در خراسان‌رضوی، از همان آغاز تغییرات و تحولات سیاسی و فرهنگی عظیمی در منطقه ایجاد کرد و در مدت زمانی کوتاه دامنه این تحولات به سرزمین‌های دور و نزدیک رسید.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: امام هشتم(ع) از سال ۲۰۰ تا ۲۰۳ هجری میهمان مردم ایران و به‌ویژه مردم خراسان بودند که سرانجام مظلومانه به شهادت رسیدند و به خاک این وادی سپرده شدند، به این ترتیب همه روزه سیل شیفتگان و عاشقان را به خود خواندند و از همان‌روز سناباد مشهدالرضا‌(ع) نام گرفت و سفر به این ناحیه مفهومی دیگر یافت.

عباس‌زاده عنوان کرد: با این وصف در اثر سفرهای پی‌درپی زائران ابنیه خیر بنیان گردید، خطابه و شعرها سروده شد و اسطوره‌ها و آئین و باورهایی به وجود آمد که آئینه تمام‌نما برای انعکاس خاطرات ازلی و جاودانه مردم بوده و از ورای آن می‌توان به اعتقادات و باور‌های مذهبی آنها پی ‌برد.

وی ادامه داد: از جمله این آئین‌ها سلام به ساحت مقدس و متبرک حضرت رضا(ع) پیش از رسیدن کاروان‌های زائر به مشهد مقدس و قبل از ورود به حرم مطهر رضوی است.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: بدون تردید اهمیت مذهبی مشهد الرضا(ع) از قرون و سده‌های پیشین این ناحیه را تبدیل به محل برخورد راه‌های شرق ایران کرده بود به طوری‌که به دلیل وجود حرم مطهر رضوی راه‌هایی که به این شهر ختم می‌شد یکی از پرترددترین جاده‌ها به شمار می‌رفته است که در پرونده ثبتی این موضوع، تمامی این راه‌های قدیمی شناسایی و معرفی شده است.

عباس‌زاده افزود: طبق بررسی انجام شده بر روی متون قدیمی و سفرنامه‌ها در راه‌های منتهی به مشهد آخرین بلندی و مکان مرتفع راه در میان کاروان‌ها و زائران به نام “تپه سلام” معروف بوده که بر بالای این تپه سنگی با مضمون زیارتنامه حضرت رضا(ع) و سلام بر آن حضرت با عباراتی خاص وجود داشته و از آئین‌ها و رسومات در این مکان پس از رؤیت نمایی از مشهد، زیارتنامه‌خوانی و ادای سلام و احترام به ساحت امام هشتم(ع) بوده است.

وی گفت: از دیگر رسم‌ها و باورها در تپه‌های سلام باید به سه بار غلطاندن سنگ‌های زائر و رسم گنبدنما اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: امتداد این آئین که از گذشته‌های دور با شکل و هیئت خاصی به اجرا آمده است امروزه به صورت سلام دادن به ساحت ثامن‌الحجج(ع) از خیابان‌های چهارگانه منتهی به حرم و بعد از نمازهای یومیه و مراسمات مذهبی نمود یافته است.

پرونده ثبتی آئین سلام حضرت رضا(ع) در ششمین همایش شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی ارائه می‌شود.

 

تاریخ انتشار: دی ماه ۱۳۹۱ – خبرگزاری فارس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید